Elektrika, aneb udělejte si sami

Ne vždycky člověk ovšem potřebuje svářet, a nevýhodou tohohle zařízení je, že nežere o moc míň, i když běží skoro naprázdno. Když jsem po dva nebo tři večery používal svůj lapťák poháněný přes invertor ze záložní baterie autobusu, vyplácal jsem jí do mrtě a musel jí dobíjet generátorem, který nejenže zbytečně žral, ale dělá kravál, neříjemný hlavně v noci. Zlákalo mě tudíž zaexperimentovat si se solární energií...

Na takovém pozemku daleko od civilizace, jako je ten náš (asi 5 km) vyvstává otázka zásobování elektrickým proudem. Dotazy jsem zjistil, že připojit dráty s touto životadárnou tekutinou k našemu pozemku stojí v současné době něco kolem $3500,-. Krom toho bychom museli pořídit rozvodnou skříň, kabely, a podobně. Levnějším řešením do začátku se jevilo zakoupení motorového generátoru. Musel jsem ovšem koukat po něčem s rozumným výkonem, aby to utáhlo i mou svářečku, se kterou jsem potřeboval vyvařit svůj van. Použité generátory kolem 5kW výkonu se prodávají za ceny mezi $500.- až $1200.-, což bylo na nás po zakoupení pozemku trochu moc. Měli jsme docela kliku, sehnali jsme jeden, který nedával proud, za pouhých $220.-. Někdo se v něm z jakéhosi důvodu zjevně hrabal, a zpřeházel dráty. Povedlo se mi sehnat schéma, dráty nasadit správně, a elektriky bylo habaděj.

Ne vždycky člověk ovšem potřebuje svářet, a nevýhodou tohohle zařízení je, že nežere o moc míň, i když běží skoro naprázdno. Když jsem po dva nebo tři večery používal svůj lapťák poháněný přes invertor ze záložní baterie autobusu, vyplácal jsem jí do mrtě a musel jí dobíjet generátorem, který nejenže zbytečně žral, ale dělá kravál, neříjemný hlavně v noci. Zlákalo mě tudíž zaexperimentovat si se solární energií. Pořídil jsem několik článků, nalepil je na prkno, a ty mi po celý den strkají půl ampéry do záložní baterie. Jsou tak dokonalé, že i když je pod mrakem, dokážou baterku dobíjet. Vychází to tak, že mi dodají energie na necelou hodinu provozu lapťáku, což mi stále nestačí často ani na vyřízení všech e-mailů. Zaměstnán rekonstrukcí vana, musel jsem nalézt časově nenáročné řešení. Napadlo mě, že malinký generátor bych jistě mohl později prodat i s autobusem, když mi nebude vyhovovat. Bohužel ceny nejsou o moc nižší, než zač jsou ty větší. S trochou štěstí jsem opět pořídil jeden velice levně ($250.-), se kterým už měl majitel problémy ho nastartovat. Odvezl jsem ho k sobě, a vědecký zásah se šmirglpapírem na kontaktech mu hned vrátil život, a chodí jak hodinky. O trošku větší než kufříkový šicí stroj, a ne o moc hlučnější, má dokonce nabíječku na baterie, a „úsporný režim“, na který když běží, sežere necelé 3 litry za 10 hodin. Přitom táhne lapťák, a dobíjí baterku.

Mým vytouženým cílem však je elktřina, kterou si budu moci vyrobit sám, bez plýtvání fosilními palivy. Solární články jsou jistě jakous takous odpovědí, jenom holt nejsou k ničemu, když proud dojde v noci, a na slušný výkon bych jich musel koupit aspoň za pár set dolarů. Má nekonečná vynalézavost mě však ani teď nenechala na kadeřnicích. ..... sorry, - na holičkách. Během návštěvy prodejny použitého zboží armády spásy jsem objevil oblíbené cvičební nářadí, které lidi často vyhazují. Je to takový ten bycikl, co nikam nejede, ať šlapete, jak šlapete. Dokonce i prodejna ho měla vyhozený, snad kvůli troše rezu na řetězu. Dotáhl jsem ho na pozemek, a hned jak jsem dokončil vana, vyhrabal jsem z boudy nějaké alternátory co zbyly po bývalém majiteli, a jeden se mi podařilo upravit tak, že se dá bicyklem-nebyciklem krásně pohánět. I průměrný cyklista jako jsem já, dokáže na něm vyrobit snadno 100W elektřiny, která se dá použít na dobíjení baterií, nebo i přímo k napájení 12-ti voltových spotřebičů. Převod mezi šlapkami a alternátorem je asi 1 : 16, ale sneslo by to klidně dvakrát tolik, šlape se dost lehce, a při větším převodu by se jistě dalo vyrobit proudu daleko více. Nicméně i v této verzi je šlapací elektrárna dostatečně výkonná aby utáhla malou televizi. Dychtivý sportovec si tak může svůj trening zpestřit sledováním přenosu z Grand Prix, nebo podobných pořadů. Kdyby byl ovšem sportovec sledováním TV v tréningu rušen, je vždycky možnost, natáhnout drát do vedlejší místnosti, kde může programy v klidu sledovat někdo jiný. Při trvalém výkonu přes 100W, tak je možno šlapací elektrárnou ušetřit takřka 25centů/hod. za benzín. V porovnání s cenou elektřiny ze sítě je úspora sice nejmíň desetkrát menší, ale uznejte, je to pak nějaká sranda?

Na přání čtenáře z Kroměříže jsem nakreslil plánek našeho pozemku, a jelikož mám pocit, že to může zajímat víc lidí, tak ho zde přináším. Připadalo mi složité kreslit vrstevnice, tak jsem kromě půdorysu (spodní obrázek) nakreslil také jakýsi bokorys, jakoby pohled z jihu, nebo spíš řez (horní kresba). Budu k tomu muset udělat vysvětlivky, které vám také řeknou něco o plánech do budoucna. Silnici čelí pozemek svou západní stranou, je 100m široký, a 420m dlouhý. Číslem 1. jsem označil první boudu, kterou jsme postavili na plošince, která je tu kromě louky jediným vodorovným místem. Tady taky momentálně tábořím, a spravuju svoje vozidla. Fotku tábora, kterou jsem vzal přibližně ze SSZ strany jste viděli v předešlém příspěvku. Číslo 2. je momentálně ve výstavbě, bude to druhá bouda, maximálních rozměrů, které se smí stavět bez povolení (3x3m), do které necháme připojit telefon, abychom nemuseli zakopávat vedení až k první boudě. Tam konečně zřídím počítač po drátě, abych se mohl dostávat levně na net. Stávající vjezdová cesta je v místě A., ale jelikož je to nejnižší místo pozemku, bude za dešťů dost rozmočená. Proto stavíme další vjezd výš ve svahu v místě B. Po druhé boudě máme v plánu vyrovnat asi 20x20m ve svahu - č.4, a na jižní straně postavit budovu asi 12x8m, která by měla několik garáží a dílnu v přízemí, a dvě obytné místnosti v patře (s touhle jsem se netrefil moc do měřítka).

Tahle budova bude nejdůležitější částí základny, kde se budou dát spravovat auta, karavany, lodě, či jiné dopravní prostředky a na plošině parkovat. Číslo 5. je můj futurologický projekt, ke kterému kdoví zda se dostanu, dům zapuštěný z větší části do svahu, aby ho země v létě chladila, a v zimě hřála. Tenhle způsob ještě v Austrálii neznají, ale jsem si jist, že ušetří spoustu peněz za topení a klimatizaci. Spodní rybník má stále ještě asi 1,5m vody, jak jsem s překvapením zjistil, přestože je už asi metr pod úrovní, na které byl začátkem července. Máme tu totiž pořádné sucho, prý největší za 50 let. Nesprchlo 2 měsíce, a jezírka okolo začínají vysychat, jen naše se drží. Horní rybník, vlevo na plánku, je dnes vyschlý, když jsme pozemek kupovali, byla v něm ještě voda. Na sever a na jih máme sousedy s pozemky stejné velikosti, za východní hranicí ale je už národní park, čili krajina vhodná na projížďky koňmo, nebo pěší tůry. Plošinka kde zůstaly po bývalém majiteli vraky aut, by se jistě dala využít na helipad,...... ale s tím si zatím radši nebudu zatěžovat hlavu.

Práce nám zrovna horentním tempem nepostupují, Jon přijede něco dělat sotva jednou týdně, a za 3 - 4 hodiny má dost. Už jsem mu řek, že kdyby ty peníze co dá za benzín zaplatil tady někomu z místních, že by za ně bylo asi víc práce, než udělá takhle. No ale, koupili jsme si to abychom tu pracovali jen rekreačně, není se kam honit. Jak je zem okolo Brisbáně vyschlá je vidět na satelitním obrázku, zelenější obrázek je z loňského prosince, a hnědější z nedávna. Je na něm vidět veliké přehradní jezero nedaleko od nás, asi 80km dlouhé. Pěkná rekreační oblast, jen se nesmí lodě s benzínovými motory. Napadlo mě, co takový solární houseboat. Hmmmm...., no uvidíme. Náš pozemek by na téhle fotografii byl někde v levém spodním rohu. Byly se nám tu dneska ráno koupat kachny, asi jim už ubývá vodní plocha. Předtím jsem je tu ještě neviděl. Lesní požáry se nám zatím zaplaťpámbu vyhýbají, doufejme, že to vydrží do prosince, kdy se prý dá čekat slušný déšť.

Tento článek je součástí seriálu Vanpacking. Nezapomeňte si přečíst i další články:

komentáře...

Máte k tématu co říci? Je něco jinak? Chcete něco doplnit? Dejte nám prosím vědět!

Před odesláním vašeho komentáře si prosím přečtěte pravidla pro psaní příspěvků. Dále prosím, nepoužívejte HTML formátování, nebude zohledněno!

přidat komentář

Diashow Aljaska 2017