Mašinky

První neděli v měsíci (tentokrát květnu), jsem se vydal prozkoumat sraz miniaturních železničářů v sousední obci Grandchester. Mimo jiné se zdá, že miniaturní železnice se v Austrálii za posledních deset nebo patnáct let neuvěřitelně rozmohly. V roce 1988 na cestě okolo kontinentu jsme objevili jen jednu takovou železnici v Busseltonu v Západní Austrálii. V posledních pár letech jsem narazil nejmíň na čtyři další.

Jak jsem tady jednou slíbil, povedlo se mi i splnit. První neděli v měsíci (tentokrát květnu), jsem se vydal prozkoumat sraz miniaturních železničářů v sousední obci Grandchester. Mimo jiné se zdá, že miniaturní železnice se v Austrálii za posledních deset nebo patnáct let neuvěřitelně rozmohly. V roce 1988 na cestě okolo kontinentu jsme objevili jen jednu takovou železnici v Busseltonu v Západní Austrálii. V posledních pár letech jsem narazil nejmíň na čtyři další. Grandchesterská je snad jedna z těch zajímavějších, neboť se tu schází alespoň deset modelářů, se svými lokomotivami a vagónky, velice rozmanitých stylů. Dokonce i celá dráha, několik set metrů dlouhá, má proto dvojí rozchod. Pět palců pro menší mašinky, a sedm a čtvrt pro ty větší. Grandchester má totiž taky svou železniční historii.

Obec původně vznikla z důležité základny, při stavbě železnice z Brisbane směrem do vnitrozemí. Dřevěná staniční budova je dnes historickou atrakcí, stejně jako přehrada, která kdysi poskytovala vodu pro parní lokomotivy. Jenom škoda, že pro nedostatek turistického provozu si modeláři nemohou dovolit mašinkový rej častěji než jednou za měsíc.

Jedno svezení dokola na modelovém vláčku stojí jenom dolar, ovšem když si koupíte lístek na pět nebo víc svezení, dostanete množstevní slevu. Jako starý škrt jsem si koupil jízdenku jen na jedno svezení, ze kterého jsem doufal přinést dramatickou reportáž. Když jsem se ale snažil proniknout na nástupiště, byl jsem zadržen pořádkovým personálem. Na vláčky se totiž dle podmínek zodpovědné pojišťovny smělo jedině v pevných botách. Naštěstí s lidmi jako já, kteří sotva kdy obují něco jiného než vietnamky, mají modeláři zkušenost, a tak mě odvedli k bedně plné všelijakých bot, ze které si můžu půjčit, co mi bude.

Nějak tam ale bohužel nebyla jediná velikost, co by dosahovala čísla mé nohy, a tak se skoro zdálo, že mi nezbyde, než přiznat, že vlastně mám jedny boty v autě, a zajít pro ně. Na poslední chvíli mě zachránil jeden mašinfíra s úzkorozchodnou lokomotivkou, který mi nabídl, že mě na vlastní riziko vezme dokola, bez účasti jiných pasažérů. Jen pro mě tedy, jsme odpojili vagonky za mašinkou, a jeden z nich jsme zapřahli dopředu. Hrdý ten malý stroj mě pak, veden pevnou rukou svého strojvůdce, odtlačil závratnou rychlostí asi 20km/h., okolo celého železničního areálu, zatímco jsem průběh cesty filmoval na video, snažíce se udržet balanc v zatáčkách, na pětipalcovém rozchodu.

Docela vhodné mi připadalo, že k miniaturním mašinkám, tu měli i miniaturního výpravčího. Překvapila mě také síla těch malinkých ale houževnatých strojků. Mašinka jen nepatrně větší než přenosný šicí stroj, dokáže utáhnout tři vagónky s nákladem deseti lidí. Mašinka je přitom tak malinká, že mašinfíra musí koks, kterým je vytápěna rozbíjet francouzákem, aby se vešel do ohniště. Nechce tomu člověk ani věřit. Co potom taková veliká lokomotiva, skoro dva metry dlouhá, ta by si snad poradila i s opravdovým vagonem!?

E-mail na modeláře mi napsali na turistickou brožůru, ze které jsem s překvapením zjistil, že tu existuje i spolek přátel parních lokomotiv, který o pár kiláků dál na staré vlečce, každý měsíc prohání zrestaurovanou dospělou parní lokomotivu, pro potěchu svou a případných turistů, nebo jiných čumilů. Tohle prý se děje každou poslední neděli v měsíci. Sice toho momentálně začíná být na mě nějak moc, ale jestli do tej doby dodělám vana, zajedu se tam taky podívat.

Tento článek je součástí seriálu Vanpacking. Nezapomeňte si přečíst i další články:

komentáře...

Máte k tématu co říci? Je něco jinak? Chcete něco doplnit? Dejte nám prosím vědět!

Před odesláním vašeho komentáře si prosím přečtěte pravidla pro psaní příspěvků. Dále prosím, nepoužívejte HTML formátování, nebude zohledněno!

přidat komentář

Diashow Aljaska 2017